2010/08/22

Den döda igelkottens historia

För typ två veckor sen då jag cyklade till jobbet var det något slags rekord i kadaver längs vägen Det är opftast massor av döda fåglar längs den större vägen men den här gången var det lite annorlunda. Först passerade jag mycket riktigt en död fågel. Efter ett tag dök en tragiskt platt igelkott upp och till sist en platt groda som fallit offer för moppemongona på cykelvägen. Ett efter ett brukar djuren försvinna och jag trodde att så var fallet nu också då jag berättade för Chille om den stackars igelkotten. Men den dök aldrig upp. Jag gissade att någon flyttat på den och levde mitt liv vidare. Sen för en dag sen så chockade den mig med att ha blivit förflyttad. Det var jag inte beredd på och det är sjukt obehagligt. Varje gång man ser ett nytt dött djur längs vägen är det skitjobbigt men sen lär man sig liksom var dem är och är beredd. Men inte nu. Såg Iggy ikväll också. Stackars lilla vännen.

Sensmoralen är: kör sakta och döda djur som dyker upp ur tomma intet är inte skoj.

Inga kommentarer: